Best Practice: Frappant on the move
Als Fitste Bedrijf van De Achterhoek willen we organisaties inspireren en motiveren op het gebied van vitaliteit en duurzame inzetbaarheid.
Voor onze rubriek ‘Best Practice’ interviewen we Achterhoekse bedrijven met de vraag hoe zij met vitaliteit binnen hun organisatie omgaan. We trappen af met communicatiebureau Frappant uit Aalten.
Sinds een aantal maanden zijn de medewerkers bij Frappant gestart met bedrijfssporten. Dit doen ze één keer per week bij CrossFit Oost in Aalten onder leiding van personal trainer Jaap Sijtsema.
Vertel eens, waarom zijn jullie gestart met sporten?
David de Vries (eigenaar Frappant): “Daar zijn eigenlijk meerdere redenen voor. We willen allemaal gezond worden, zijn en blijven. Daarnaast is het gezellig om ook naast het werk wat te doen en samen fitter te worden.
Wij willen als werkgever graag investeren in de duurzame inzetbaarheid van onze mensen en voor potentiële medewerkers is het aanbieden van bedrijfssporten een interessante secundaire arbeidsvoorwaarde.
Tot slot is het natuurlijk lekker communicabel, een toffe manier om de buitenwereld te laten zien waar we met elkaar mee bezig zijn.”
Hoe hebben jullie alle medewerkers ge-enthousiasmeert mee te doen?
“Van de 20 doen er 16 mee en daar zijn we echt trots op! We zijn gestart met het toetsen van behoeften rondom het thema vitaliteit en gezondheid. Op basis daarvan hebben we geprobeerd alle wensen te bundelen en met een toffe opzet te komen die bij iedereen past.
Uiteindelijk heeft het enthousiasme van ‘team sportbillies’ ervoor gezorgd dat zoveel collega’s enthousiast zijn geworden en nu (vrijwel) allemaal fanatiek meedoen!”
Wat willen jullie hier als organisatie mee bereiken en merk je al effect?
“Dan kunnen we eigenlijk verwijzen naar de redenen waarom we gestart zijn. Ons primaire doel was niet zozeer om af te vallen, het ging ons erom om op een laagdrempelige manier te starten met sporten en vandaaruit verder uit te bouwen. Doordat er voor iedereen een persoonlijk doel is gesteld, halen we er allemaal op onze eigen manier voldoening uit.
Resultaat zien we zeker, zo zijn we allemaal aanzienlijk fitter geworden, zijn er een aantal collega’s flink afgevallen en zit hier een daar een broek een stuk losser. Ook dit delen we met elkaar, men is er trots op dat ze meer energie hebben!
Een ander effect is het elkaar aansporen, opjutten, zenuwachtig maken voor de volgende training en achteraf klagen over de spierpijn. Kortom het is een thema wat écht is gaan leven binnen Frappant.”
Doen jullie, naast bedrijfssporten, verder nog iets aan vitaliteit?
“Nog niet, maar dat gaat er zeker van komen! We hebben er bewust voor gekozen om laagdrempelig te starten en van daaruit verder uit te bouwen.
Dingen die we nog gaan oppakken zijn bijvoorbeeld de lunch, andere activiteiten (naast wat we nu al doen) en we gaan op zoek naar een gezamenlijk doel waar we naartoe kunnen werken; bijvoorbeeld een hardloopwedstrijd, mudrun, beachvolleybaltoernooi, of … tips zijn welkom, daag ons uit!”
Meer weten?
Heeft jouw organisatie vitaliteit ook hoog in het vaandel staan en wil je hierover vertellen voor een volgende ‘Best Practice’? Laat het ons weten. Zo komen we samen in beweging voor een vitale toekomst van de Achterhoek!
Lees ook: Best Practice: Takkenkamp Groep