Best Practice: Takkenkamp Groep
Voor de rubriek ‘Best Practice’ nemen we een kijkje in de keuken bij Achterhoekse bedrijven en om te zien hoe zij met vitaliteit omgaan. Dit keer het woord aan Cecile Takkenkamp van Takkenkamp Groep, een gecertificeerd isolatiebedrijf met vestigingen door heel Nederland.
Vertel eens, waarom vinden jullie vitaliteit belangrijk?
Cecile Takkenkamp: “Vitaliteit staat bij ons gelijk aan een gezonde organisatie in de breedste zin van het woord. Vitaliteit betekent meer dan de BRAVO-factoren: Bewegen, Roken, Alcohol, Voeding en Ontspanning). Wij zien het als een goede onderlinge sfeer, ontwikkelmogelijkheden, de dialoog met elkaar aangaan en prettig contact met je leidinggevende: je welbevinden. En een gezond leven. Dat is een voorwaarde, of een gevolg?”
Kun je vertellen wat jullie aan vitaliteit doen?
“Veel. Onze medewerkers zijn onze kern, daar zorgen we goed voor. We bieden tweemaal per jaar sportkleding aan als stimulans om te sporten. We sporten regelmatig samen, zelfs met klanten. Daarnaast bieden we medewerkers trajecten aan gebaseerd op hun persoonlijke doelen en/ of valkuilen, zowel op fysiek als mentaal gebied. Alle medewerkers ondergaan een jaarlijkse medische keuring. Ook hebben we een eigen vakopleiding zodat medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen . Onze medewerkers zijn daarin geïnteresseerd omdat dergelijke opleidingen in de markt niet (meer) worden aangeboden. Vanaf januari 2020 rollen we een anderhalf jaar durend vitaliteitsprogramma uit.
Dat klinkt goed! Maar hoe krijgen jullie medewerkers enthousiast?
“Je krijgt ieder mens enthousiast door het ze eenvoudigweg te laten ervaren en hun intrinsieke motivatie aan te spreken. Deze motivatie zit niet voor iedereen in het sporten bijvoorbeeld. Ik geloof dan ook niet in een verplicht sportuur voor het hele bedrijf en dit de cultuur te laten zijn. Wel geloof ik in medewerkers die in ontwikkeling en in beweging zijn. Ik ben er zelfs van overtuigd dat als iemand dat is op zijn eigen vakgebied, zijn gevoel van welzijn ervoor zorgt dat hij/zij ook beter voor zichzelf (en zijn/haar gezondheid) zorgt.
Tot slot Cecile, wat willen jullie hier als organisatie mee bereiken en merk je effect?
Als mens en ondernemer wil ik gewoon een leuk bedrijf managen en een werkgever zijn waar mensen graag voor willen werken. Soms vergeten ze zelfs dat ze aan het werk zijn. Een bijdrage leveren aan iemands ontwikkeling vind ik het mooiste dat er is! Vitaliteit is een veel makkelijker gespreksonderwerp nu. Geen aanval maar op een zorg voor elkaar.
Deel je ervaringen
Hoe gaat jouw organisatie om met vitaliteit? Deel je ervaringen in een volgende ‘Best Practice’? Laat het ons dan weten!
Lees ook: Best Practice: Frappant on the move!