Van medewerkers naar ambassadeurs
Expert aan het woord. Jonneke Fongers over de kracht van medewerkers als merkambassadeurs.
“De impact van wat medewerkers anderen vertellen over hun werkgever is veel groter dan de impact van welke recruitment- of reclamecampagne dan ook.
Juist in deze COVID periode zien wij dat medewerkers kritischer nadenken over hoe zij hun werk- en werkgever ervaren. Kandidaten die nu op zoek gaan naar een nieuwe werkomgeving hebben hogere verwachtingen. Denk hierbij aan een betere werk-privé balans, het vertrouwen dat de werkgever hen geeft in het thuiswerken, een beter toekomstperspectief binnen de functie of organisatie, maar ook de maatschappelijke betrokkenheid van een bedrijf valt binnen het eisenpakket van de kandidaat.
We zitten in een tijd waar persoonlijke aandacht en betrokkenheid nog belangrijker zijn geworden. Dit betekent ook dat werkgevers die zich daarvan bewust zijn een streepje voor hebben. ‘Aandacht maakt alles mooier’(Ikea). Zo simpel en zo waar. Maar liefst 69% van de werkenden geeft aan harder te werken wanneer ze meer waardering krijgen (bron: Smarp). Zo zijn er werkgevers die meedenken over het inrichten van een werkplek thuis, een handgeschreven kaartje sturen, of spontaan eens bellen om te horen hoe het gaat. Sommige bedrijven organiseren een pubquiz of een social media challenge om medewerkers betrokken te houden. Een klein gebaar wordt al enorm gewaardeerd. Maar voor alles geldt wel: doe het oprecht.
Hoe praten medewerkers over een bedrijf? Bevlogen medewerkers delen vaker een positief verhaal over een werkgever naar de buitenwereld. Dit doen ze tijdens het sporten, op een verjaardag of via social media. Bij onze opdrachtgevers publiceren we bij de vacatures ook de ervaringen van de zittende medewerkers. Wij hebben gemerkt dat het verhaal dat zij vertellen over hun werkgever zeker bijdraagt bij potentiële kandidaten in de keuze voor een organisatie.
Hoe beter een organisatie werkt aan haar werkgeversmerk, hoe meer mensen zich aan het bedrijf willen binden. En hoe hoger de tevredenheid van de medewerkers, hoe lager het verloop. Dus waar wacht je nog op?”