In tien stappen een succesvol vitaliteitsbeleid opstellen

Vitaliteit, duurzame inzetbaarheid, vergrijzing, verzuim, werkdruk, ontgroening; het zijn zeer relevante thema’s die tegenwoordig bij bijna alle bedrijven in Nederland spelen. Maar hoe implementeer je nu succesvol een vitaliteitsbeleid binnen jouw organisatie? Wij hebben de beste tips voor je op een rij gezet, zodat we met elkaar een bijdrage kunnen leveren aan een vitaal werkende Achterhoek. Elke week delen we een nieuwe tip. Je leest ze hieronder.

Tip 1: Ambitie is key

Ralph Waldo Emerson, een belangrijke filosoof uit de Amerikaanse geschiedenis, zei ooit: “Without ambition one starts nothing. Without work one finishes nothing”.

Zonder ambitie kom je niet ver. Het opschrijven van je ambities is jouw eerste stap in het behalen van je doel. En zo werkt het ook bij het formuleren van een ambitie voor een succesvol vitaliteitsbeleid.

Ambitie vertaald naar een concrete stip op de horizon brengt een organisatie in beweging en zorgt voor ‘alignment’. Medewerkers die ‘aligned’ zijn, voelen zich sterk verbonden en betrokken met een organisatie. Wat wordt jouw ambitie?

Tip 2: Maak vitaliteit onderdeel van je bedrijfsstrategie

Verandering is een constante factor geworden. Heel lang ging het bij organisaties over rust en stabiliteit. Tegenwoordig gaat het juist over flexibiliteit en het vermogen te veranderen.
Organisaties moeten in deze huidige tijd mee veranderen anders verliezen ze hun bestaansrecht. Dit vraagt veel van de medewerkers. Vitale en veerkrachtige medewerkers zijn beter in staat met veranderingen om te gaan. Vitaliteit zou daarom altijd een onderdeel van je bedrijfsstrategie moeten zijn. De focus verleggen van een verzuimbeleid naar een vitaliteitsbeleid.

Bekijk en onderzoek alle interne en externe factoren die van invloed zijn op je bedrijf. Denk hierbij aan thema’s als vergrijzing, thuiswerken en verzuim. Op die manier kun je een inschatting maken op welke wijze deze invloeden impact hebben op de organisatiedoelstellingen. Vervolgens kun je in plaats van ad hoc oplossingen naar duurzame oplossingen zoeken die daadwerkelijk bijdragen aan je doelstellingen.

Tip 3: Maak van je ambassadeurs CEO

Een wijze les die nog altijd geldt: goed voorbeeld doet volgen. Is er een leidinggevende die graag in de natuur is? Of eentje die veel sport? Of iemand die zich graag met gezonde voeding bezighoudt? Geef hen de ruimte om hierin zichzelf te zijn binnen hun team, zodat zij andere collega’s kunnen inspireren. Benoem ze tot ‘CEO’ (Chief Energy Officer) van het programma en je hebt een gouden formule voor een werkend programma!

Tip 4: Zet de juiste persoon op de juiste plaats

Een vitaliteitsbeleid wordt het liefst geïntroduceerd vanuit de directie. Maar vaak blijkt dat door drukke agenda’s het maanden duurt voordat er een plan ligt, laat staan dat er daadwerkelijk iets georganiseerd wordt. Kijk daarom verder! Heb jij iemand aan boord met een duidelijke visie, beslissingsbevoegdheid, budget en tijd? Maak hem/haar chief vitaliteit!

Tip 5: Zoek de juiste partners

s de ambitie helder, de strategie duidelijk en zijn al je stakeholders aan boord? Dan is het nu tijd om de juiste partners erbij te betrekken. Wil je als bedrijf meer jongeren trekken? Dan is het openen van een inhouse bedrijfsfitnessfaciliteit wellicht een goede optie. Heb je meerdere vestigingen, dan werkt een online programma misschien beter. Kortom, de specifieke situatie van je organisatie vraagt om maatwerkoplossingen en bijkomende partners. Kies de samenstelling hiervan zorgvuldig. Zo vergroot je je kansen op succes!

Tip 6: Vitaliteitsbeleid vertalen naar KPI’s

Zonder gezonde en gemotiveerde mensen kan een organisatie moeilijk groeien.

Nog maar weinig organisaties hebben duidelijke KPI’s geformuleerd die sturen op een vitale organisatie én vitale medewerkers. Vitaliteit wordt al snel als iets gezien wat lastig in cijfers is om te zetten. Wil je bijvoorbeeld het verzuimpercentage verlagen? In plaats van investeren in verzuim, is het daarbij belangrijk om te investeren in preventie. Denk hierbij aan een health check. Of je kunt een KPI opstellen over het aantal medewerkers dat deel zou moeten nemen aan bepaalde activiteiten. Van belang is in ieder geval dat de KPI’s van het vitaliteitsbeleid in lijn liggen met de gekozen strategie van de organisatie.

Tip 7: Maak het sexy en herkenbaar

De branding en communicatie wordt vaak onderschat maar is van essentieel belang.
Eigenlijk is het heel simpel: maak het leuk! Wees niet te belerend. Iedere roker weet dat roken slecht is en stinkt. Maar help, enthousiasmeer en facilitair. Denk in je communicatie aan de juiste tone of voice. Medewerkers zetten de stap om mee te doen zodra ze ontdekken wat er voor hen “inzit”. Iets dat goed voelt heeft geen uitgebreide, onderbouwde argumenten nodig.

Branding maakt dat het vitaliteitsbeleid niet ergens staat weg te stoffen in een map op de HR-afdeling of terug te lezen valt op een plek op het intranet die door niemand goed te vinden is. Iets dat leuk is nodigt uit en blijft hangen.

Tip 8: Communicatie is key

Onderschat de kracht van communicatie niet, want voor een succesvol vitaliteitsbeleid is communicatie essentieel. Het doel is om alle medewerkers te bereiken en vitaliteit een onderdeel laten worden van je bedrijfscultuur. Denk dus goed na over welke kanalen je hiervoor in kunt zetten en werk hierin samen met je collega’s van de communicatieafdeling. Zo kun je samen een communicatiejaarplan opstellen, zodat je op tijd weet wat wanneer gecommuniceerd wordt. En welke middelen zet je in om je boodschap over te brengen? Wees creatief, er is online èn offline genoeg mogelijk. Laat in ieder geval bij de kick-off van het beleid de communicatie door de directie doen. Op die manier wordt het belang ervan benadrukt. Go for it!