Heb jij al een fiets van de zaak?
Sinds 1 januari 2020 is de fiscale regeling voor de ‘fiets van de zaak’ veranderd. Het is voor werkgevers makkelijker om medewerkers te voorzien van een fiets van de zaak. Ondernemers (bijvoorbeeld kleine ondernemers en zzp’ers) kunnen ook zelf gebruik maken van de regeling.
Met een fiets van de zaak kun je een (elektrische) fiets of een speed-pedelec (snelle elektrische fiets) gebruiken voor woon-werkverkeer. Je hoeft dan niet zelf een fiets te kopen, je mag de fiets van de zaak fiscaal gezien onbeperkt privé gebruiken. Dus ook voor een fietstochtje, de boodschappen of het wegbrengen van de kinderen.
Wat kost het?
De werkgever betaalt de fiets en meestal ook de kosten voor onderhoud en reparatie. Wel krijgt je te maken met een bijtelling bij het salaris. Uiteindelijk betaal je dan enkele euro’s per maand extra belasting. Gebruik je een fiets van de zaak privé, dan heb je daar voordeel van. Over de waarde van je voordeel (de bijtelling) betaal je loonbelasting. De bijtelling is 7% over de consumentenadviesprijs en accessoires (inclusief btw) per jaar. De werkgever telt dit bedrag op bij het salaris. Hierover betaal je dan maandelijks belasting.
Rekenvoorbeeld
Stel je koopt een fiets van € 2000,-. Je moet dan 7% van dit bedrag bij het salaris optellen. Dit is een bedrag van € 140,-. Heb je een inkomen van € 35.000,- per jaar, dan betaal je hierdoor € 58,- per jaar meer belasting. De kosten per maand zijn dan € 4,83.
Eigen bijdrage
Je werkgever kan ook om een maandelijkse eigen bijdrage vragen. Dit bedrag gaat dan van de bijtelling af en zie je terug op je loonstrookje.
Sommige werkgevers kiezen ervoor de bijtelling voor zijn rekening te nemen. Dat kan door gebruik te maken van de vrije ruimte in de werkkostenregeling. In dat geval hoeft je helemaal geen belasting te betalen.
Geen of minder reiskostenvergoeding
Maak je gebruik van een fiets van de zaak? Dan kan het zijn dat je bepaalde reiskostenvergoedingen niet meer krijgt. Bijvoorbeeld een kilometervergoeding. Daar staat tegenover dat je ook minder of geen reiskosten meer maakt. Je werkgever bepaalt welke reiskosten of niet vergoed worden.
Voor- en nadelen van fiets van de zaak
Voordelen:
- Medewerkers bewegen meer en staan niet in de file.
- Het bijhouden van een kilometeradministratie is niet meer nodig.
- Medewerkers betalen een vast bedrag per maand waar alle extra kosten meestal bij inbegrepen zijn (onderhoud, verzekering et cetera). Zo komt de medewerker niet voor onverwachte uitgaven te staan.
- Een grote uitgave in één keer is niet nodig. De medewerker krijgt een nieuwe elektrische fiets en betaalt daarvoor maandelijks een vast bedrag.
- Na afloop van de leaseperiode levert de medewerker de fiets weer in als hij niet besluit om die over te nemen. Bij de keuze voor een nieuw leasecontract kiest de medewerker ook weer een nieuwe fiets die bij hem past.
Nadelen:
- De fiets van de zaak is na afloop van de leasetermijn niet van de medewerker en de eventuele restwaarde dus ook niet. Het is vaak wel mogelijk om voor het einde van de looptijd de fiets over te nemen.
- De reiskostenvergoeding die een medewerker ontvangt voor woon-werkverkeer, raakt hij kwijt. Daarvoor in de plaats moet iedere maand de fiscale bijtelling worden betaald. Voor sommige medewerkers kan het dus gunstiger zijn de kilometervergoeding te behouden die soms wel €100,- per maand bedraagt. Als de medewerker toch ook een e-bike wil hebben, kan privé leasen of een fiets kopen interessanter voor deze medewerker zijn.
- Fiets van de zaak is in feite een lening voor de duur van een paar jaar. De medewerker is dus geen eigenaar van de fiets.
- In sommige gevallen wordt een hoog eigen risico bij diefstal of schade gerekend en worden kosten in rekening gebracht bij het voortijdig beëindigen van het leasecontract. Daar moet de medewerker goed op letten om onverwachte extra kosten te voorkomen.
Bron: Rijksoverheid