Best Practice: Takkenkamp Groep

Als Fitste Bedrijf van De Achterhoek willen we organisaties inspireren en motiveren op het gebied van vitaliteit en duurzame inzetbaarheid.

Voor onze rubriek ‘Best Practice’ interviewen we Achterhoekse bedrijven met de vraag hoe zij met vitaliteit binnen hun organisatie omgaan. Vandaag is het woord aan Takkenkamp Groep. Takkenkamp is een gecertificeerd isolatiebedrijf met vestigingen door heel Nederland.

Bij Takkenkamp staat ‘vitaliteit’ hoog in het vaandel. Wij vroegen Cecile Takkenkamp (manager Mens & Organisatie) ons hier wat meer over te vertellen.

Vertel eens, waarom vinden jullie vitaliteit belangrijk?

Cecile Takkenkamp: “Vitaliteit in onze organisatie staat synoniem aan een gezonde organisatie in de breedste zin van het woord. De collega’s samen vormen onze vitaliteit; we hebben het over de invulling van vaak het grootste deel van hun leven: hun werk!

Het is zoveel meer dan de BRAVO factoren (Bewegen, Roken, Alcohol, Voeding en Ontspanning). Het gaat vooral ook om een goede sfeer onder collega’s, ontwikkelmogelijkheden voor iedereen, het juiste gesprek met elkaar, een fijne lijn met je leidinggevende: je welbevinden. En een gezond leven. Dat is wellicht een voorwaarde of een gevolg?”

Kun je vertellen wat jullie aan vitaliteit doen binnen Takkenkamp?

“Veel. Onze medewerkers zijn onze kern, daar zorgen we goed voor. Als we kijken naar het lijf, dan bieden we twee maal per jaar sportkleding aan als stimulans om dat op te pakken en te blijven doen.

We bieden persoonlijke trajecten aan waar de gezondheid in het gedrang is; zowel lichamelijk als psychisch. We sporten ad hoc samen en met klanten.

We gaan jaarlijks met het hele bedrijf door een medische keuring.

Maar we richten ook onze eigen vakopleiding op om die ontwikkeling aan te bieden, die er in de markt niet (meer) te krijgen is, maar waar onze mensen wel op zitten te wachten.

Vanaf  januari 2020 rollen we een anderhalf jaar durend vitaliteitsprogramma uit waarin we met de hele organisatie echt podium gaan geven aan dit zo belangrijke onderwerp. Het gaat nòg leuker worden bij Takkenkamp!”

Dat klinkt goed! Maar hoe krijgen jullie jullie medewerkers enthousiast?

“Je krijgt ieder mens enthousiast door ze eenvoudigweg te laten ervaren en mensen aan te spreken op een intrinsieke motivatie. Dat zit hem niet voor iedereen in het sporten bijvoorbeeld. Ik geloof dan ook niet in een verplicht sport uur voor het hele bedrijf en dat de cultuur te laten zijn.

Ik geloof in ontwikkeling en beweging. Ik ben er zelfs van overtuigd dat als iemand dat doet op zijn eigen gebied, zijn gevoel van welzijn ervoor zorgt dat er ook beter voor zichzelf en dus de gezondheid wordt gezorgd.

Het is een flow waar je in terecht komt, door echt ‘mee te doen’ en je bijdrage te verbeteren. Je bent de moeite waard om zuinig op te zijn.”

Tot slot Cecile, wat willen jullie hier als organisatie mee bereiken en merk je effect?

“Vitaliteit is een gesprek dat je steeds vaker en makkelijker met elkaar kunt aangaan. Niet op basis van aanval, maar op basis van zorg voor elkaar.

Vanuit zakelijk oogpunt bereik je een personeelsbestand met energie, flexibiliteit en enthousiasme en zo min mogelijk uitval. Een organisatie waar je met èn op elkaar kunt rekenen. Waar men graag wil samenwerken omdat de mensen goed in hun vel zitten en goed zijn in hun vak. Met passie!

Als mens en ondernemer wil ik gewoon een leuk bedrijf zijn en een werkgever waar mensen graag willen werken en soms zelfs vergeten dat ze aan het werk zijn.

Dat je een bijdrage mag leveren aan iemands ontwikkeling is denk het mooiste dat er is!”

Meer weten?

Vindt jouw organisatie vitaliteit ook belangrijk en wil je hierover vertellen voor een volgende ‘Best Practice’? Laat het ons dan weten! Zo komen we samen in beweging voor een vitale toekomst van de Achterhoek!

Heb jij je al aangemeld voor de kosteloze bijeenkomst ‘De eerste stap naar vitaliteit op donderdag 6 februari 2020? Laat je inspireren en ontmoet andere ondernemers en/of vakgenoten.

Lees ook: Best Practice: Frappant on the move!